Zelfcompassie

Afgelopen week ervaarde ik weer dat het makkelijker is compassie met anderen te hebben dan zelfcompassie.

Als je mijn vlog van maandag hebt bekeken, weet je dat ik vorige week mijn afspraken moest afzeggen en vooral op de bank doorgebracht heb. Ik worstel alweer vanaf september met mijn chronische vermoeidheid en op sommige momenten is het zo hevig dat ik even pas op de plaats moet maken en helemaal niets kan doen. Dat moment was vorige week.

Voordat ik eraan toegeef dat ik alleen nog maar op de bank wil zitten, gaat er een heel proces aan vooraf in mijn hoofd. Ik vind het namelijk makkelijker om compassie voor een ander te hebben en voor anderen te blijven zorgen dan zelfcompassie te hebben en voor mezelf te kiezen. Toch moest ik wel vorige week. Ik heb vooral veel gelezen met mijn kat op de bank. Ik vroeg mijn man om het hele weekend te koken, wat ik meestal elke dag doe. Dat vond ik ook al zo’n moeilijk verzoek, terwijl hij natuurlijk ook best eens een keertje kan koken.

Veel vrouwen hebben moeite met zelfcompassie zoals ik las in ‘Krachtige Zelfcompassie‘ van Kristin Neff. We zijn er al vanaf jongsaf aan op getraind om voor anderen te zorgen en onze eigen behoeftes op de laatste plaats te zetten. We willen graag aardig gevonden worden en dat iedereen om ons heen gelukkig is. Maar wijzelf dan?

Als ik voor mezelf kies heb ik vaak het idee dat ik dat zorgen voor anderen helemaal opgeef en egoïstisch ben als ik zelfcompassie toon. Alsof ik dan mezelf helemaal niet meer motiveer en aanmoedig om mijn best te doen, maar er zit natuurlijk wel een gradatie in tussen helemaal voor anderen kiezen en helemaal voor jezelf kiezen. Als ik eerder aan de bel zou trekken bij mijn man dat hij ook eens moet koken, zou ik niet zo snel zo kapot zijn dat ik niets meer kan.

Bij zelfcompassie praat je op vriendelijke toon tegen jezelf en sta je jezelf toe om te falen en fouten te maken. Kristin Neff zegt in haar boek: ‘Zelfcompassie is een perfect alternatief voor eigenwaarde. Je hoeft je er niet beter voor te voelen dan anderen, ze vereist niet dat andere mensen je aardig vinden, en je hoeft er niet alles goed voor te doen.’ Dat zou toch prettig zijn als je zo met jezelf om kan gaan.

In haar boek geeft Kristin Neff allerlei handige oefeningen om zelfcompassie toe te passen. Ze brengt een verschil aan tussen zachte en krachtige zelfcompassie. Zachte zelfcompassie is als je op vriendelijke toon jezelf liefdevol toespreekt en aanraakt. Krachtige zelfcompassie zorgt ervoor dat je voor je behoeftes opkomt, je grenzen kunt aangeven en jezelf kunt beschermen.

Het voordeel van zelfcompassie is dat ‘het gevoel van eigenwaarde dat eruit voortkomt niet afhankelijk is van een knap uiterlijk, van succes of van de goedkeuring van anderen. Het is onvoorwaardelijk,’ aldus Neff. Het is dus goed om te oefenen om jezelf vriendelijk toe te spreken en jezelf je eigen fouten te vergeven. Het blijft een oefening voor ons, omdat we het niet gewend zijn. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de manier waarop vrouwen over hun lichaam praten.

Vind jij het makkelijk om compassie met jezelf te hebben?

Je vindt het boek ‘Krachtige Zelfcompassie’ hier bij Bol.

1 Comments

  1. Pingback: Mentaal gezond blijven - Geeske Hogenhuis

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error

Vind je deze blog interessant? Deel het!